Vége a Wankel-kornak: nem költ tovább a Mazda
Bár évtizedekig kitartott a Wankel-motorok mellett, a Mazdánál most még is úgy döntöttek,hogy nem költenek többet a túl sok buktató rejtő ötlet fejlesztésére.
Sejteni lehetett korábban is, most azonban maga a márka vezérigazgatója, Masamichi Kogai jelentette be, hogy a Mazda nem finanszírozza tovább a Wankel-motorok további tökéletesítését. Kogai szerint a problémát nem az jelentette, hogy műszakilag megoldhatatlan helyzet elé kerültek volna (az öltet hiába zseniális, de sok benne a buktató), hanem azzal volt a baj, hogy a gyártás nem volt nyereséges.
A vezérigazgató szerint a Wankel-motoroknak az üzleti szempontoknak is meg kell felelniük. Kogai úgy tartja, hogy a wankeles autókból legalább évi százezret kell értékesíteni ahhoz, hogy nyereséget termeljen a fejlesztés.
Amikor a Mazda még a Ford konszernnel állt szövetségben, még megengedhették maguknak azt, hogy a zseniális, ámbár veszteséges fejlesztéseket támogassák, azonban a márkának most már a saját lábán kell megállnia, ami az egyik legkisebb nemzetközi autógyártóként amúgy is nehéz feladat.
Hogy mi lesz a Wankel-motorok jövője, azt nem tudni, de a százezres értékesítés pozicionálása sajnos rossz képet vizionál az ötlet szerelmeseinek. A Wankellel hajtott RX–8-ból 2004-ben 23 ezer példányt adtak el az Egyesült Államokban, miközben 2012-ben ez a szám ezer alá esett.
Masamichi Kogai persze hagyott egy kiskaput, és elmondta, hogy a mérnökök továbbra is kutatni fogják a típus továbbfejlesztésének lehetőségeit. A gyakorlatban persze ez azt is jelentheti, hogy a problémával egy-két mérnök fog csak foglalkozni, és a fejlesztések lényegében véget érnek.
A Wankel-motor olyan belsőégésű motor , amelynél a dugattyú egy speciális alakú tengelyben a vízszintes tengely körül forog. Előnye a hagyományos belsőégésű motorokhoz képest, hogy kisebb a vibráció, szélesebb az üzemi fordulatszám-tartomány, jobb a súly és a teljesítmény aránya, kevesebb alkatrész szükséges hozzá, és hogy olcsóbb és egyszerűbb a tömeggyártás. A technológiának azonban vannak hátrányai is, ez pedig a gyakori szervizigény, a füstölés és a keverékolajozás.