Ismét ZIL lesz az orosz protokoll-limuzin?

13f34e2b533e12c6166f88368dcd8c07_l.jpg

A ZIL ismét hadba száll az orosz vezetők kegyeiért, és egy igencsak robusztus tervvel igyekszik visszatérni a régi hagyományokhoz: komoly embereknek batár nagy autó dukál.

 A politikai rendszerváltás után sok-sok évvel most a ZIL is megkapta a maga esélyét arra, hogy új utakra lépjen, és megreformálja saját magát.  Bár a márkáról Magyarországon sokaknak leginkább a teherautók jutnak az eszükbe, azt már kevesen tudják, hogy a Lihacsov Autógyár kis szériában luxuslimuzinokat is készítettek a nagy szovjet szocialista vezéreknek.

A manufakturálisan készült autócsodák magasan a Csajkák felett álltak, és még a politikai rendszerváltást is képesek voltak túlélni.  A ZIL limuzinokból minimális példányszámmal a mai napig készülnek, így pedig már érthető, hogy miért szeretnék annyira megmenteni ezt a csodás történelemmel rendelkező modellt.

 Vlagyimir Putyin azonban hiába számít az orosz autóipar egyik legnagyobb védelmezőjének, még ő sem hajlandó ZIL-lel furikázni a Kreml környékén, pedig már többször elmondta, hogy a német kocsikból szívesen átülne végre egy hazaiba.

 Eddig azonban úgy tűnt, hogy a Lihacsov Autógyárban megálljt parancsoltak a modern időknek. A még a régi szellemiség jegyében készült 4112P monstrum igencsak elavult külsőt kapott, és állítólag maga Putyin sem rajongott érte, amit meg lehet érteni, ha végignézünk az 1978-as konstrukció megfiatalított példányán.

 Az orosz elnöknek nem tetszett a kétfelé nyíló hátsó ajtó, az antik dizájn és a kopott műszaki tartalom, ezért új kocsit kért. A hír hallatán a Cardesign.ru és a Marussia pályázatot hirdetett egy új elnöki autó megtervezésére, és az ötlet igencsak sikeresnek bizonyult: elég volt mindössze húsz nap ahhoz, hogy több mint százhúsz terv árassza el a postafiókokat, amik között volt néhány igencsak szemrevaló darab.

 A szakmai zsűri végül az orosz Yaroslav Yakowlew és a holland Bernd Weel közös dizájntanulmányát találta a legjobbnak: a ZIL President pedig úgy néz ki, joggal nyerte el a legjobbnak járó első helyet.  A márka hagyományait új dizájnnal megspékelő ZIL President igyekezett a jövőre és a presztízsre koncentrálni: hosszú motorháztető, meredek első szélvédő, valamint keskeny üvegezés próbálja elnyerni nemcsak az elnök, hanem az orosz felső tízezer tetszését.

 Yakowlew és Weel tanulmánya csak az autó külsejére terjedt ki, a műszaki tartalom egyelőre félhomályban van. Persze a ZIL-gyárnak így is lesz munkája bőven, hiszen a sorozatgyártáshoz még sokat kell dolgozni.

Címkék: zil