Megsarcolhatják a dízeles autókat

dd34e32172fe0202ef287e574244e1d2_l.jpg

Az OECD egyik friss jelentése szerint évente mintegy 3,5 millió ember hal meg a légszennyezés következtében, és a légkörbe jutó káros anyagok feléért a közúti közlekedés felel. Utóbbinál ráadásul a dízelüzemű autók viszik a pálmát.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, vagyis az OECD jelentése szerint évente mintegy 3,5 millióan halnak a légszennyezés következtében, és a légkörbe jutó káros anyagok 50 százaléka közúti közlekedésből származik. Az 50 százalék 90 százaléka pedig a dízelüzemű gépjárműveknek köszönhető, ugyanakkor a jelentés kitér arra is, hogy az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Svájc kivételével minden OECD-tagország kevesebb adót követel a dízelre, mint benzinre.

Ez már csak azért sem számít jó megoldásnak, mivel a dízelüzemű járművek több szén-dioxid bocsátanak ki literenként, mint benzines társai, vagyis tényleg jobban szennyezik a környezetet.

Nem mellékes az sem, hogy a dízelből több szálló por és nitrogén-dioxid kerül a levegőbe, ami a szervezetbe kerülve nemcsak tüdőrákot, de asztmát és szívproblémákat is okozhat.

A jelentés szerint ráadásul az autógyártók által közölt károsanyag-kibocsátási adatok jelentősen elmaradnak a járművek használata során történő valós kibocsátási értéknek, ez a kitétel pedig burkoltan hazugsággal vádolja meg a márkákat.

A tanulmány szerzői szerint a légszennyezés visszaszorításáért a kormányzati szereplők tehetnek a legtöbbet, akiknek a készítők meg is fogalmaztak pár ajánlást. Az egyik ilyen ötlet például az lenne, hogy a jogszabályalkotóknak fel kellene hagyni azzal a tendenciával, hogy előnyben részesítik a dízelüzemű autókat, valamint szigorúbban kellene szabályozniuk az autógyártók széndioxid-kibocsátási mérését.

Címkék: diesel