A Fiaté lett a Chrysler

e67ec824afbc9f855ad850f1b49c5b05_l.jpg

Egy igencsak hosszú huzavona után végül megállapodtak egymással a felek, és az olasz cégóriás felvásárolta az amerikai autógyár 41,5 százalékos tulajdonrészét.

Ahogy azt korábban is tervezte, a Fiat végül 4,35 milliárd dollárért, vagyis 944 milliárd forintért megvásárolta a Chrysler 41,5 százalékos részesedését, így az olasz cég a meglévő 58 százalék mellé bezsebelte magának a legendás amerikai márka fennmaradó részét is. A pakettet az amerikai autóipari dolgozók szakszervezetének, az UAW-nek az egészségügyi alapja (a Veba) birtokolta, akik többször is kihangsúlyozták, hogy csak szigorú feltételek árán adnak túl a tulajdonrészükön.

A Fiat azonban régóta fente a fogát a Veba részesedésére, amely eredetileg 5 milliárd dolláros vételárat kért a pakettért, miközben a Fiat csak ennek a felét lett volna hajlandó kifizetni. A vételár megállapítása érdekében a felek már bírósághoz is fordultak, és bár 2013-ban már volt tárgyalás, a megállapodással a még le nem zárult bírósági eljárás végül okafogyottá vált.

Bár a hír még friss, a piaci elemzők azonnal megszólaltak az ügyben, és volt, aki szerint a vételár alacsonyabb a vártnál, ezért a Fiatnak sincs szüksége tőkeemelésre annak érdekében, hogy finanszírozni tudja a kivásárlást. Az olasz márka ráadásul a milánói tőzsdén is hasít, mivel a vásárlás hírére 16 százalékot emelkedett a Fiat-részvények árfolyama, amely a nap közepére is 13 százalékos pluszban volt.

Mint ismeretes, a Chryslert még 2009-ben csak az állami támogatás mentette meg a csődtől, de a márka csak 2012-ben tudott ismét nyereséget termelni; igaz, ekkor már egész szépet, és a Fiat is nagyrészt a Chrysler világpiaci sikerei miatt döntött úgy, hogy megszerzi magának a fennmaradó részt. A Fiat-csoport 2013 harmadik negyedévében 340 milli dolláros veszteséget termelt, miközben az amerikai leányvállalat 260 millió dolláros profitot generált.

Címkék: fiat chrysler